vrijdag 7 mei 2010

Is het waar dat wij in ons leven dingen aantrekken?

Een reiziger liep langs een weg van een dorp in de bergen naar een dorp in de vallei. Onderweg zag hij een boer die het land aan het bewerken was.
“Mag ik u een vraag stellen?” vroeg de reiziger.
“Jazeker,” zei de landbouwer.
“Ik reis van het dorp in de bergen naar het dorp in de vallei en ik vroeg me af of u mij zou kunnen zeggen hoe de mensen daar beneden zijn?”
De boer dacht even na.
“Zegt u mij eens,” zei de boer toen, “hoe vond u de mensen daarboven?”
“Vreselijk”, zie de reiziger, “ik ben blij dat ik kon vertrekken. De mensen waren helemaal niet gastvrij. Toen ik aankwam werd ik koud begroet. Ik kreeg nooit het gevoel dat ik welkom was, hoe hard ik ook mijn best deed. De dorpelingen bleven afstandelijk en onder elkaar, zij zijn niet vriendelijk voor vreemdelingen. Zeg mij, wat kan ik in het dorp in de vallei verwachten?”
“Ik ben bang dat ik u moet zeggen dat uw ervaring daar beneden toch ongeveer dezelfde zal zijn,” zei de boer.
De reiziger dankte de boer, zuchtte en vervolgde zijn weg.

Enige tijd later kwam een andere reiziger langs de weg van hetzelfde dorp in de bergen naar het dorp in de vallei. Hij hield ook halt bij de boer die het land aan het bewerken was.
“Mag ik u een vraag stellen?” vroeg de reiziger.
“Jazeker,” zei de landbouwer.
“Ik reis van het dorp in de bergen naar het dorp in de vallei en ik vroeg me af of u mij zou kunnen zeggen hoe de mensen daar beneden zijn?”
De boer dacht even na.
“Zegt u mij eens,” zei de boer toen, “hoe waren de mensen daarboven?”
“Geweldig”, zie de reiziger, “ik zou er langer gebleven zijn als ik kon, maar ik moest verder reizen. De mensen waren zo gastvrij. Toen ik aankwam werd ik vriendelijk onthaald. Ik voelde mij een lid van de familie in het dorp. De dorpelingen waren vriendelijk en genereus en de kinderen speelden met mij. Het is jammer dat ik moest vertrekken maar ik zal er altijd met plezier aan terug denken. Maar zeg mij, wat kan ik in het dorp in de vallei verwachten?”
“Ik denk dat u zult zien dat de mensen daar even vriendelijk zijn,” zei de boer.
De reiziger dankte de boer, glimlachte en vervolgde zijn weg









Geen opmerkingen:

Een reactie posten